måndag 26 april 2010

VN publicerar inte
mina insändare
Det finns personer som undrar varför jag har slutat skriva insändare i Värnamo Nyheter.
Jag har inte slutet skriva insändare, men VN publicerar dem inte längre.
Nye redaktionschefen Lars Alkner tycker att jag har varit med för mycket.
"Vi kan inte ta med alla insändare från dig", skriver han i ett ebrev till mig. "Vi eftersträvar spridning både vad gäller skribenter och ämnen".
Det får jag acceptera. Jag äger inte VN.
VNs agerande belyser ett stort medialt problem i Sverige. Nästan alla dagstidningar i Sverige har en borgerlig profil. Herencokoncernen äger VN. När Herenco annonserar efter journalister som ska jobba med kultur- och ledarmaterial efterfrågas borgerliga värderingar hos sökande.
Det påverkar förstås hur Herencos tidningar ser ut.
Snart är det val. Det kommer att synas i tidningarna. Borgerliga värderingar kommer att få större utrymme än vänsteråsikter.
Svante Olson

Inga kommentarer: