måndag 10 maj 2010

Debut i både Aktuellt
och på V-kongress
För första gången har jag varit med på en vänsterpartikongress. Det var väldigt härligt. Och intensivt. Fullsmockade arbetsdagar.
Avslutningsdagen var mycket lyckad och det rödgröna blockets partiledare möttes med jubel när de visade sig tillsammans på scenen. De fick stående applåder.
Det känns som om det kan gå riktigt bra i valet september.
Det är klart att vi diskuterade som galningar under kongressen. Det gör vänsterpartister alltid. Vi har väldigt trevligt på våra möten.
Själv gjorde jag min debut som kongresstalare i Afghanistan-frågan. Vi ska inte vara med och kriga där, sa jag. och det är partiets politik att trupperna ska tas hem. Men partistyrelsen ville inte ha med det i valplattformen. Jag hade tur för jag var den förste som tog upp det ämnet och efter det var det dags för lunch.
Närvarande Aktuellt-reporter ville göra ett inslag om den frågan och då var det ju enklast att knipa mig på direkten så var han ju klar med jobbet. Jag fick vara med i Aktuellt och vid sändningstillfället lät det ju nästan som om det var jag som hade fått kongressen att ändra på partistyresens förslag. Så var det ju inte. Många kongressombud var uppe i talarstolen och argumenterade precis som jag.
Men det är förstås rena drömmen för en lokalpolitiker att få vara med i Aktuellt och driva en utrikespolitisk fråga och avgå med segern!
Svante Olson

Inga kommentarer: