onsdag 5 maj 2010

Inga överskottsmål
i landsting och kommuner
I stat, landsting och kommuner har man i dag överskottsmål, skriver jag i en motion till Vänsterpartiets kongress i Gävle som börjar på fredag (7/5).
Jag ska vara med på kongressen och jag ska med glädje argumentera för motionen.
I de flesta landsting och kommuner ligger överskottsmålet på runt 2 procent av budgeten. Så är det i både Värnamo kommun och i Jönköpings läns landsting.
Det finns ekonomer som menar att dagens balans- och överskottsmål riskerar att förstärka konjunkturcyklernas upp- och nedgångar.
Det tror jag med. Varför ska vi lämna ifrån oss skattemedel till finansspekulanterna? Det kan bara sluta med katastrof. Det har vi ju sett.
I motionssvaret från partistyrelsen får yrkandet bifall. Det heter att det är partiets förda politik.
Är det verkligen så? Kanske på riksplanet men ute i kommer och landsting är det andra tongångar.
Att partistyrelsen klart deklarerar att det är Vänsterpartiets politik på alla nivåer att inte ha överskottsmål tycker jag är viktigt.
Svante Olson

Inga kommentarer: