söndag 23 maj 2010

Landstingsspekulation
som gav lyckat resultat
Vid senaste landstingsmötet sa jag att det överskott (vinst) på 234 miljoner kronor som landstinget fick förra året berodde på lyckade börsaffärer. Jag sa också att jag inte tycker att landstinget ska ägna sig åt spekulationer med skattebetalarnas pengar.
Det var ju så att när landstingets samlade förmögenhet i värdepapper störtdök, som alla andra värdepapper, i samband med finanskrisen, och i ett slag halverades, så beslutade landstingsledningen att köpa in mer värdepapper, när de stod på botten. Det var en lyckad spekulation. När kurserna vände och gick upp igen förvandlades den tidigare förlusten till en mycket bra vinst.
Jag tycker dock att landstinget ska akta sig för hasardaffärer även om det gick bra den här gången.
Men om det nu är så att den borgerliga landstingsledningen i vårt landsting tänker fortsätta med den här politiken, att spela hasard med skattebetalarnas pengar, så gav jag landstingsledningen ett råd från talarstolen.
"Sälj alla värdepapper nu", sa jag. "Kurserna ligger just nu på en mycket hög nivå. Utgå från att det snart blir kraftiga ras. Då kan landstingsledningen gå in och köpa tillbaka till en mycket lägre kurs. Då har ni ordnat överskottsmålet med råge även till nästa bokslut."
Jag tillade att det kallar jag för en borgerliga finanspolitik.
Till min förvåning blev den moderate landstingsledamoten Martin Hytting fulkomligt rasande. Han ansåg att mitt inlägg var ansvarslöst. Den borgerliga ledningen spekulerar inte på börsen, hävdade han.
Men det är ju precis det den har gjort. Att jag var ironisk mot den förda politiken registrerade inte Martin Hytting. Jag tycker förstås att landstinget inte ska spekulera.
Men nu är det väldigt oroligt igen på finansmarknaden. Så mitt råd att sälja ut kanske inte hade varit så dumt att följa. Nu sjunker börserna. Det hotar årets resultat.
Svante Olson

Inga kommentarer: