måndag 17 maj 2010

Det går åt helskotta!
Inte oväntat klubbade kommunfullmäktige igenom första etappen av Värnamo kommuns nya prestigebygge, Gummifabriken. En affär på 145 miljoner kronor och med en slutnota på över 300 miljoner kronor.
"Hade jag fått bestämma hade jag låtit riva fabriken", sa jag i fullmäktige men tillade att jag inte skulle rösta emot projektet eftersom mina partikamrater uppmanat mig att inte göra det.
Därför avstod jag från att rösta. Det förvånade Värnamo Nyheters reporter Leena Niskanen (14/5).
Är det så konstigt? Jag lyssnar på mina partikamrater men kan förstås ha en annan åsikt.
Jag är rädd för att Gummifabriken kommer att kosta mer än det smakar. Inriktningen är näringsliv, eftergymnasial utbildning, konsertsal, konferenssalar, bio, bibliotek, café.
Utestängda verksamheter är däremot ungdomskultur typ 331 Wernamo, graffiti, Ungdomens hus etc.
Centerpartisten och företagaren Torbjörn Egerhag har tidigare framfört tvekan för projektet men vid fullmäktigesammanträdet var han helt tyst och röstade för projektet. Det tyckte jag var mer anmärkningsvärt än att jag avstod från att rösta.
Kristdemokraten och företagaren Stig Claesson som i alla andra sammanhang lägger stor vikt vid affärsmässiga principer har helt lagt sådana åt sidan när det gäller Gummifabriken. Det är också anmärkningsvärt. Han sa att han tror att det går att räkna hem projektet. Han har blivit omvänd, sa han.
Jag undrar om han hade satsat några pengar om det hade varit hans egna.
Folkpartisten Håkan Andersson sa som det var: "Det kan gå snett, men jag är optimist".
Jag är väl pessimistiskt lagd. Jag tror att Håkan får rätt. Projektet Gummifabriken kommer at gå åt helskotta.
Skattebetalarna får stå för notan.
Svante Olson

3 kommentarer:

SN sa...

Fegt Olson!

Tror säkert det finns många av dina väljare som inte vill se att miljonerna rulla iväg på Gummi-projektet.
Alla dessa svek du, du svek även dig själv.

Fegt var ordet!

Håkan Gärdesmed (M) sa...

Jag håller med dig Svante att det var flera som agerade märkligt när ärendet om Gummifabriken behandlades. Du var en av dem.

Att du inte röstade efter din övertygelse utan avstod från att rösta och sedan via insändare i VN och här på din blogg för fram åsikter hjälper inte ett dugg. Du visar bara din väljare att när det väl gäller så viker du ner dig.

Du reserverade inte heller dig mot beslutet. Därmed är du delaktigt i det och har ansvar för beslutet, även om du avstod från att rösta.

Gummifabriken kommer säkert upp till beslut igen i kommunfullmäktige. Då ska det bli spännande att se om du representerar dina väljare och röstar antingen JA eller NEJ.

//Olson sa...

Okej, då är jag väl feg då. Men jag har i alla fall sagt vad jag tycker.