onsdag 26 maj 2010

Vad håller den borgerliga
kommunledningen på med
Vad håller vi på med i politiken i Värnamo? Jag börjar bli orolig. Den borgerliga kommunledningen är fullt sysselsatt med framtidsvisionerna: Gummifabriken, Sydsvenska krysset, Campus Värnamo, höghastighetståg etcetera.
Samtidigt ligger en massa olösta frågor för fäfot. Jag tänker på fritidsgårdarna, blir det ett Ungdomens hus på gamla Fälths tryckeri, som står tomt? Jag tänker på serveringen på Näsudden, som också står tom, hur ska den användas i framtiden? Jag tänker på Värnamobadet, som i grevens tid fick en tillfällig lösning för sommaren, ska den läggas ner efter valet? Jag tänker på Prostsjöns Camping, kan den ligga där den ligger om de borgerliga partierna genomför broprojektet vid campingen? Jag tänker på nya investeringar i konstgräsplaner. Kan vi genomföra dem när vi sett det misslyckade resultatet på Gröndals konstgräs som blir som en sjö så fort det regnar? Jag tänker på Finnvedsvallen som det nu råder delade meningar om. Det finns de som anser att planen är miserabel och måste åtgärdas, helst att en ny arena byggs. Ska vi riva Finnvedsvallen? Och så har vi Värnamo simhall som nyligen öppnades efter renoveringen. Ingen som kommer dit blir glad. Mycket arbete återstår innan allt är klart. Därför går allt på kryckor. Personalen är nedslagen och jobbar i hård motvind.
Många av de problem vi har nu beror på att den borgerliga kommunledningen inte låter facknämnderna själva driva sina frågor.
Vi kan inte ha det så här. Fritidsförvaltningen fungerar inte bra när det är oklara spelregler. Jag hävdar att det är den borgerliga kommunledningens fel. Fritidsnämndens tf ordförande Ibrahim Candemir, KD, famlar i luften och har alltid diffusa och undanglidande svar så fort det handlar om kontakterna med kommunledningen.
Det är de borgerliga partierna som har makten. Jag saknar styrning, målsättning och visioner även när det gäller fritidsgårdar, fotbollsplaner och utomhusbassänger.
Glöm Europakorridoren, Sydsvenska krysset och Gummifabriken ett slag.
Svante Olson, ledamot av fritidsnämnden
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: