torsdag 15 januari 2009

Djupt rörd
Förslaget att inreda en del av det gamla tingshuset i Värnamo till vigselrum väcker känslor hos personer som är uppvuxna i öststaterna. Där är vigselhusen vanliga och förknippade med positiva upplevelser med mycket känslor.
Så här skriver en person till mig efter att ha läst Finnveden nu (14/1):
"Jag läste din artikel och blev djupt rörd. Det här ämnet är mycket känsligt för mig. Det påminner mig om mina många arbestår på ett vigselhus som vigselförrättare. Vi genomförde en högtidlig, vacker vigselceremoni (på flera språk) med musik, dikter och lämplig stämning, som uppskattades väldigt mycket av alla brudpar och gäster.Jag tycker att nya traditioner ska kunna skapas här också och jag är mer än villig att stå till tjänst och dela med mig av mina erfarenheter".
Personen som skriver är jurist från en öststat och jobbar nuförtiden som tolk (lettiska, ryska, litauiska).
Det här tycker jag låter fantastiskt trevligt. En festlig borgerlig vigsel i tingshuset när det har förvandlats till ett så kallat fontänhus kan bli en jättesuccé.
Vi i vänsterpartiet i Värnamo har ju föreslagit att tinghuset förvandlas till ett fontänhus, ett ställe som drivs av personer med funktionshinder, framför allt psykiska. Det är ett sätt att bryta deras isolering.
Låt tingshuset bli ett vigselpalats!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: