onsdag 14 januari 2009

Stiltje i Värnamo?
En bekymrad värnamobo kontaktade mig häromdagen.
- Är den här stan på väg att somna in? undrade hon.
På trettondagsafton tänkte hon och några vänner som fått nog av hemliv under alla juldagar gå ut på restaurang och ha lite trevligt. De ringde runt till vartenda ställa för att boka bord men fick samma svar: på trettondagsafton har vi stängt.
Så det fick bli en ny hemmakväll för det nöjessugna värnamosällskapet.
Jag kan berätta att jag råkade ut för precis samma sak på nyårsafton. Vid femtiden på kvällen gick jag ut för att ta mig en runda på stan och se på förberedelserna inför nyårsfirandet. Tänkte ta några öl och snacka med folk.
Till min förvåning var stan helt öde vid 17-18-tiden. Kunde ha köpt mig en öl på Hemköp och satt mig på en bänk utanför men det var inte riktigt så jag tänkt mig det hela.
Jag gick hem och la mig och vaknade vid midnatt när alla raketer sköts iväg.
Vad är detta för något?
Svante Olson

Inga kommentarer: