torsdag 8 januari 2009

Nu är pengarna borta
Tänk om vi byggt något
Jag brukar få höra att jag inte begriper mig på ekonomi. Oftst när vi talar om budgetar, såväl kommunens som landstingets.
Sedan jag kom med i fullmäktigesammanhang har jag hävdat att vi inte ska ha överskottsmål (göra en vinst) och sedan använda överskottet till fonder och aktier.
Per-Olov Norlander, m, i landstinget och Stig Claesson, kd, i kommunen, är några av dem som angripit mig för okunskap.
Vi ska samla i ladorna i goda tider och använda det i sämre tider, heter det.
Det tror inte jag på. Det fungerar inte i praktiken.
Jag har hävdat att de enda som kan glädja sig åt kommuners och landstings sparmål är finanskapitalets ivriga spekulanter. Det är de som tar hand om pengarna för att spekulera med dem.
I landstingets personaltidning Pulsen (8/12) skriver Mikael Bergström att "aktieportföljen har rasat". Och landstingets ekonomer tycker att "det ser bekymmersamt ut".
Enligt min uppfattning är det fel att tro att landsting och kommuner kan använda sparade medel i sämre tider. Stora delar av pengarna är ju redan borta i raset.
Istället reagerar fullmäktigeförsamlingar med att bromsa. Man skär i budgetar och avskedar anställda för att minska kostnaderna.
Att spara planlöst är därför enligt min uppfattning korkat. Får en kommun eller ett landsting ändå pengar över ska man inte köpa aktier för dem eller sätta dem i försäkringsfonder. Då ska pengarna in på ett rejält konto hos statliga Riksgälden.
Vad är det då jag vill? Jo, och jag säger det varenda gång vi debatterar budgetar och sparmål,
vi ska investera skattebetalarnas pengar i sådant som vi behöver i framtiden: sjukhus, järnvägar, vägar, skolor, teatrar, konserthus, hamnar, it-kommunikationer, äldreboenden, simhallar, sporthallar, ishallar, fotbollsplaner, reningsverk, vattenverk, vandringsvägar, utsiktstorn.
Tänk om vi hade byggt någonting för alla de miljoner kronor som nu förlorats i spekulation på aktier och fonder.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: