fredag 30 januari 2009

Lite mera kaos
om jag får be
Jag har svårt att förstå nässjömoderaten Urban Perssons uppfattning om situationen vid landstingsfullmäktiges sammanträden (JP 28/1). Han fick en chock redan första gången han var med. Han efterlyser mera hyfs och tycker att det är olämpligt att ledamöter under ett sammanträde löser korsord, stickar, lämnar möteslokalen mitt under ett anförande eller på något annat sätt beter sig, enligt hans uppfattning, stötande.
Han har aldrig i sitt yrkesverksamma liv upplevt något så stökigt som ett landstingsmöte. Jag blir uppriktigt sagt förvånad. Vad sysslar ni med på era moderatmöten?
Jag gör precis som Urban Persson min första mandatperiod i landstinget. Min erfarenhet är rakt motsatt. Mötena är strikta, väl sammanhållna och ledamöterna är i allmänhet trevliga och artiga mot varandra. Ibland tycker jag nästan att det går till överdrift och att vi kunde vara lite mera lössläppta.
Urban Persson arbetar som konsult i beteendeträning (!) och har nu föreslagit en uppförandekod för landstingsmötena.
Bevare mig väl. Lyssna inte på honom.
Låt oss få utföra våra uppdrag efter bästa förmåga och vara de människor vi är. Lite mera kaos, om jag får be.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: