torsdag 8 januari 2009

"Oansvarig lyx"
Jag fick ett ebrev idag från en person som besökt några länder i Asien. Där hade man stoppat alla byggprojekt på grund av den globala finansiella krisen, berättar han.
Och så här fortsätter han: "Jag återvänder till Sverige och upptäcker att framtiden för Volvo och Saab är mycket osäker och att människor blir uppsagda från sina jobb."
Samtidigt fortsätter planerna på att bygga ett nytt musik- och teaterhus i vårt län. Det är därför jag har fått det här brevet. Jag är ju landstingsledamot och har varit med om att fatta beslut om att SMO-huset ska byggas.
Detta upprör brevskrivaren: "Att fortsätta med denna lyx är inte bara oansvarigt utan också förkastligt", skriver han och har ber mig svara.

Här är mitt svar:
Människor
kan inte leva
utan kultur
Jag är också upprörd över orättvisorna i världen. Ojämlikheten i världen är förfärande. Jag har aldrig varit i Malaysia men jag kan föreställa mig att skillnaderna mellan människor där är lika påtaglig som på många andra håll.
Att världen ser ut som den gör tror jag beror på att vissa människor har den ekonomiska makten i världen. Det är de som fattar besluten om vad som ska produceras och det är de som drar till sig de stora förmögenheterna.
Marknaden löser alla problem hette det förut. Och så heter det alltid ända tills konjunkturen i marknadsekonomin vänder.
Enligt min uppfattning ägnar sig det fria kapitalet åt rovdrift av naturresurserna. Tillverkas verkligen de produkter som mänskligheten i första hand behöver?
När du var i Asien imponerades du av att beslutsfattarna där stoppade byggen som inte var absolut nödvändiga för att komma tillrätta med den finansiella krisen, som även drabbat dem.
Du tycker att i Sverige ska vi göra likadant. Om anställda på Volvo och Saab riskerar att mista sina jobb så väcker det anstöt hos dig om Landstinget i Jönköpings län tillsammans med Jönköpings kommun bygger ett nytt musik- och teaterhus.
Jag kan förstå hur du tänker: nu är det kris, då måste vi spara.
Jag har dock en helt annan uppfattning.
Först och främst är Volvo och Saab kapitalistiska företag som är ute i en stenhård marknad för att tjäna pengar. Ibland har de gjort stora pengar ibland har det gått sämre.
Nu är det bottenläge. Företagen har satsat på produkter som marknaden inte vill ha. Företagen har gjort stora misstag.
Om folk på Volvo och Saab och på andra håll blir arbetslösa så är det ledsamt, men det är väl bra om stat och kommun i det läget går ut och gör satsningar på andra produktioner. Vi kan inte lägga oss ner och dö.
Ett nytt musik- och teaterhus i Jönköping försämrar inte läget på arbetsmarknaden. Det blir nya jobb. Inte minst när huset ska byggas.
Dessutom är kultur livsviktigt för samhället i alla lägen. Vi kan inte leva utan kultur. Du måste inse det.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: