fredag 2 januari 2009

NYÅRSDIKT

är snål och släpar fötterna efter mig
mina skjortor är ostrukna
bär en omodern rock
ser ut som en missbrukare
säger det till kvinnan i kassan på bolaget
förnedrar människor omkring mig

det har skålats i champagne
jag var inte med
hörde smällare från fyrverkerier
när jag försökte sova
klockan tolv på natten

det är mörkt omkring mig
jag är dum och obegåvad
och behövs inte
tränger in folk
ställer mig fel
lyssnar inte
möts med glåpord
sedan ursinne

nästa dag steg jag upp halvsex
som en robot - gör alltid likadant
är hänsynslös och rör på mig
när andra försöker sova
går ut på morgonpromenad
väcker människor när jag slår i dörren

intar frukost utan att vänta
serverar gröt som ingen vill ha
äter själv på mickey-mus-fat av plast
barnet gråter

på nyårsdagens morgon
exploderar solen i mitt ansikte
helt ljudlöst utan knall
jag blir glad

Inga kommentarer: